Hieman yllättäen kuormansiirto liikuntasaumassa ei tarkoita yliajavaa trukin tai auton pyörää. Kuormansiirto toki tapahtuu myös silloin, mutta yleensä sitä vaaditaan eniten suurien ja staattisten pistekuormien lähellä. Moderneissa varastoissa hyllyt ovat korkeita ja kuormat suuria. Keskellä lattiaa kuorma jakautuu tasaisesti kaikkiin suuntiin. Laatan reunalla kuorma jakautuu vain laatan keskialuetta kohti.
Liikuntasauman vieressä osa kuormasta siirtyy sauman yli ja loppu jakautuu saumasta poispäin. Sauma, joka on yhtä vahva kuin laatta itse, pystyisi siirtämään vaadittavat 50 % ulkoisesta kuormasta ylitseen. Vastaavasti heikkolaatuinen sauma toimii kuten laatan reuna, eikä kuormasta siirry mitään sauman yli.
Oikea liikuntasauma vähentää pyörien iskuja
Liikennöidyissä lattioissa saumoihin kohdistuu myös paljon yliajavien pyörien aiheuttamia iskuja. Tämä rikkoo pyöriä, lattiaa, kuljetettavaa tavaraa, ja tietenkin myös kuljettajaa.
Sauman muodolla voidaan poistaa tärähdys. Pyörän kulkiessa aaltomuotoisen sauma yli, se on tuettuna koko ylityksen ajan, eikä se pääse tärähtämään. Tämä kuitenkin edellyttää ettei saumassa esiinny tasoeroa, edes kovilla kuormilla. Tasoeroa voi syntyä sauman rakenteen sallimista muodonmuutoksista tai osien mittatoleransseista. Cosinus, e-slide ja e-straight saumoissa kuormansiirtorakenne syntyy suoraan betonista valamalla, eikä kuormansiirtoon osallistu betonin ja teräksen kanssa pehmeämpiä materiaaleja, joten näissä saumoissa muodonmuutokset ovat hyvin pieniä.