Kenties yleisin ongelma saumoissa, etenkin vanhemmassa rakennuskannassa, on suora sauma liikennöidyllä alueella. Nykyään on jo varsin yleisesti ymmärretty, että aaltomuotoinen liikuntasauma kovapyörätrukkiliikenteen alla antaa merkittävän hyödyn koko rakennuksen käyttöiän ajaksi.
Suoran sauman yli ajava pyörä kolahtaa saumaan jokaisella ylityksellä. Käytännössä avonainen sauma on kuin kuoppa, jolla on terävät reunat. Mitä enemmän sauma on auennut, sitä suurempi kuoppa. Jatkuvasti sauman yli rullaavat renkaan aiheuttavat iskuja sekä saumaan, että trukin renkaisiin. Saumassa iskut hitaasti murentavat sauman ympärillä olevaa betonia. Ajan kanssa tämä johtaa murtumiin, ja lopulta korjaustarpeeseen. Trukin pyörään kohdistuvat iskut rasittavat pyörää, joka nostaa trukin huoltokustannuksia pyörien vaihdoissa, ja pajalla vietetyssä ajassa.
Pyörien lisäksi tärähdyksen voivat vaikuttaa trukin muihinkin osiin. Lisäksi liikutettava kuorma kokee tärähdyksen. Riippuen liikuteltavasta tuotteesta, tällä voi olla vaikutuksia sallittuun ajonopeuteen.
Viimeisenä, ja tärkeimpänä tärähdyksen vaikuttavat kuljettajaan. Ympäristöön tärähdykset tuovat meluhaittaa, joka voi suurilla ajonopeuksilla ja tietyn tyylisillä kuormilla olla hyvinkin merkittävä tekijä.
Aaltomuotoinen sauma korjaa kaikki edellä mainitut ongelmat. Kun trukin pyörä kulkee siniaallon (tai sahalaidan) muotoisen sauman yli, on pyörä tuettuna koko ylityksen ajan. Kuvassa pyörä on keskeltä tuettu yhdeltä puolelta saumaa, samalla kun pyörän reunat ovat jo osittain tuettuna toiselta puolelta. Kun pyörä etenee kuvassa ylhäältä alas, siirtyy tuki reunoilla, ja lopulta pyörän keskiosakin ylittää sauman kokonaan.
Aaltomuotoiset saumat ovat erityisen herkkiä asennuksen suoruudelle. Hiemankin pystysuorasta poikkeavasti asennettu sauma aiheuttaa nyppylän lattiaan. Mitä leveämpi sauma on aallon reunalta toiselle, sitä tarkemmin sauma tulee saada suoraan.